Abrikozenboom / Prunus armeniaca

Waarom worden verse abrikozen zo weinig gegeten? Jammer, het is namelijk zeker de moeite waard om dit goudkleurige zomerfruit zelf te kweken. Abrikozen zijn kleine gele vruchten met een roodachtige blos op de wangen. Ze behoren net als de perzik, de pruim en de nectarine tot de familie van de steenvruchten. Dit houdt in dat u in het midden van deze vrucht een vrij grote steenachtige pit tegenkomt. Als u de vrucht voldoende rijp laat worden zal het vruchtvlees makkelijk loslaten van de pit.

Soorten | Bewaren | Schoonmaken | Consumptie | Voedingswaarde

Soorten

Bewaren

Abrikozen kunt u wel een aantal dagen bewaren. Bewaar ze dan wel even in de koelkast. Uiteraard is dit heel sterk afhankelijk van hoe rijp u de vruchten plukt. Een vrucht die al echt rijp is kunt u niet lang meer bewaren. Wanneer u de abrikozen laat drogen, kunt u ze gedurende lange tijd bewaren.

Schoonmaken

Spoel abrikozen voorzichtig af met water. De abrikoos is een kwetsbaar product. Behandel ze daarom voorzichtig want een beurse plek zit er zo in.

Consumptie

Met verse abrikozen kunt u oneindig veel variëren. De combinatie van abrikozen die u even mee stooft met kip is al jaren oud. Een voortreffelijke combinatie van smaken is het resultaat. Maakt u wel eens appelflappen? Vervang de appel dan ook eens door abrikozen en rozijnen. Smaakt prima op een zomerse dag bij de koffie. Uiteraard doen abrikozen het ook goed bij desserts, in fruitsalades of verwerkt in gebak. Wist u dat u heel simpel van abrikozen een lekker hapje kunt maken? Halveer ze gewoon en vul ze met een zachte roomkaas. Vergeet ook zeker niet om in het abrikozenseizoen zelf een lekker potje abrikozenjam te maken. Zo kunt u nog eens genieten van uw abrikozen als het seizoen al weer over is. Variatie genoeg dus!

Voedingswaarde

Het is heel gezond om regelmatig abrikozen te eten. Ze zijn licht verteerbaar en bevatten weinig calorieën en veel vezels. Daarnaast zijn ze rijk aan vitamine C en E en provitamine A. Een abrikoos bevat veel ijzer en kalium en heeft daardoor een gunstig effect op de bloeddruk. Doordat er koper in abrikozen zit gaan ze bloedarmoede tegen. Tevens zijn ze goed voor de ogen. Kortom, een super gezonde vrucht!