Appelboom / Malus domestica

De appel is één van de meest populaire fruitsoorten in Nederland en behoort tot de familie van de pitvruchten. Het zijn vruchten met vruchtvlees in een dunne schil en zaden in een klokhuis. Iedereen kent wel de uitspraak ‘Snoep gezond, eet een appel!’. De tandarts geeft u hiermee het advies om uw tanden sterk te houden door het eten van een appel. Wat minder bekend is de uitspraak ‘An apple a day keeps the doctor away!’. Deze uitspraken zeggen genoeg over de appel.

Soorten | Bewaren | Schoonmaken | Consumptie | Voedingswaarde

Soorten

Hieronder vindt u een grote diversiteit aan appels welke u zelf in uw eigen achtertuin zou kunnen kweken. U ziet het goed, er is meer dan alleen een Elstar en Golden Delicious. Een appelboom past in iedere tuin, en met de speciale patioboompjes past het tegenwoordig zelfs in een leuke pot op het terras. Om uw appelboom vruchten te kunnen laten geven kan het nodig zijn om voor een “bestuiver” te moeten zorgen.

Bewaren

Hoe lang u appelen kunt bewaren is afhankelijk van het ras en de rijpheid van de appel. De houdbaarheid kan variëren van twee dagen tot vier weken. Zomerrassen rijpen snel. De beste bewaarplaats is koel, donker en niet te droog, liefst niet in de koelkast. Appelen die op een fruitschaal in de huiskamer liggen, worden door de hoge temperatuur en de lage luchtvochtigheid snel overrijp. Bovendien produceren appelen veel ethyleen gas, wat tot gevolg heeft dat het andere fruit op de fruitschaal sneller doorrijpt.

Schoonmaken

Eet een appel gewassen, geschild, in zijn geheel of in partjes. Voor een kind is het prettig als het klokhuis er met een appelboor wordt uitgehaald. Appelen verkleuren na het schillen snel bruin. Door het toevoegen van een beetje citroen- of limoensap (bijvoorbeeld in fruitsalades) is dit te voorkomen.

Consumptie

Een appeltje eet u niet alleen uit de hand. Er zijn oneindig veel recepten waarin de appel de hoofdrol speelt. Bekende recepten zijn appeltaart, appelmoes en appelflappen.

Voedingswaarde

Appels zijn lekker en gezond. Ze bevatten niet zo veel vitamine C, maar wel veel kalium en voedingsvezels. Verder zijn ze rijk aan mineralen, kalk en ijzer. De calorie-arme appel komt in elk afslankdieet voor. Tevens zegt men dat appels cholesterol verlagend zijn.