Perzik & Nectarine / Prunus persica

Perziken en nectarines zijn echte zomervruchten. Evenals de abrikoos, de pruim en de kers behoren de perzik en de nectarine tot de groep ‘steenfruit’. De naam zegt het eigenlijk al, er zit een forse pit in. De perzik is een geel/rode ietwat harige vrucht. De smaak is zacht en zoet. Veel mensen verwarren de perzik en de nectarine. De nectarine is een variant van de perzik. De nectarine is echter kleiner dan de perzik en de schil is gladder en glanst daardoor meer. Tevens is de nectarine minder kwetsbaar dan de perzik.

Soorten | Bewaren | Schoonmaken | Consumptie | Voedingswaarde

Soorten

Perzik / Prunus persica

Nectarine / Prunus persica nucipersica

Bewaren

Perziken zijn erg kwetsbaar. U kunt ze beter niet in de koelkast bewaren, dit gaat namelijk ten koste van de smaak. Een perzik is niet langer dan drie dagen houdbaar, uiteraard afhankelijk van de rijpheid bij de pluk. De nectarine is wat steviger en ook langer te bewaren. Bewaar ze het liefst op een koele plaats. Afhankelijk van de rijpheid bij de pluk, zijn ze dan ongeveer een week houdbaar.

Schoonmaken

Perziken en nectarines kunnen gegeten worden als een appel: met huid en haar dus. Wel even oppassen want er zit een vrij grote pit in. Niet op bijten, dat is zo zonde van uw gebit. Veel mensen schillen de vruchten voor gebruik, dat kan natuurlijk ook. Voor gebruik in gerechten snijdt u de vrucht in tweeën en u kunt de pit verwijderen. Daarna kunt u de rest van het vruchtvlees in blokjes of schijfjes verdelen.

Consumptie

Perziken en nectarines zijn lekker zoet van smaak. U kunt ze zo uit de hand eten, al dan niet ontdaan van de schil. Maak zelf eens jam van perziken of nectarines, daar kan geen potje tegenop. Verder zijn de vruchten bijvoorbeeld te gebruiken in salades, in desserts, in rijstgerechten met kerrie en als vulling voor flensjes. Mogelijkheden te over dus.

Voedingswaarde

Naast heerlijk zoet en sappig, zijn perziken en nectarines natuurlijk ook gezond. Dat wortels goed zijn voor uw ogen wist u waarschijnlijk al, maar wist u ook dat nectarines nóg beter zijn voor uw ogen? Naast bètacaroteen bevatten ze ook luteïne en zeaxanthine. Dit zijn alledrie belangrijke bouwstoffen voor uw ogen. Perziken zijn geen uitblinkers, maar bevatten wel een goede mix van kalium, vezels, luteïne, bètacaroteen en zeaxinthe. Perziken en nectarines zijn tevens realief slanke vruchten.