Ficus carica Vijg

Ficus carica Brown Turkey

Vijg

Een vijgenstruik is zeer decoratief door zijn grote gelobde bladeren. Vijgen verlangen een beschut, warm plekje in de tuin, ze doen het goed op alle grondsoorten, mits ze niet te nat staan. Vijgen zijn schijnvruchten; de pitjes zijn het eigenlijke fruit, het vruchtvlees eromheen biedt bescherming. De vruchtencyclus van de vijg is erg bijzonder. Er kunnen in dezelfde bladoksel vruchten zitten van dit jaar, maar ook vruchten van vorig jaar. De vruchten van het voorgaande jaar zijn rijp in het tweede jaar.

Soort | Bewaren | Schoonmaken | Consumptie | Voedingswaarde

Soort

Ficus carica Brown Turkey


Brown Turkey

De Brown Turkey is een exotische lekkernij uit eigen tuin. Alleen vruchten die in de zomer uitgroeien zijn eetbaar. De plant is zelfbestuivend. Snoeien is erg makkelijk want er kan bijna niets fout gaan. U kunt de plant knippen zoals u hem hebben wilt. Vijgen zijn harde groeiers, maar zijn makkelijk te snoeien. Beste tijd is februari/maart, maar niet tijdens vorst. De meeste en mooiste vruchten groeien op kort hout, knip dus niet alle korte takjes af. Ongeveer in augustus zijn ze rijp, de grasgroene kleur is dan veranderd in een paarse tint en ze voelen zacht aan. Groene vruchtjes die er in de winterperiode nog aanhangen zullen klein blijven en flauw van smaak zijn, maar zijn wel decoratief in de winter. Haal ze er pas in het vroege voorjaar af. Geef de plant in de winter wat organische mest. De Brown Turkey vijgenplanten zijn goed bestand tegen de grillen van ons klimaat. Alleen in de eerste twee jaar is het nodig de plant tegen vorst te beschermen.

Bewaren

Verse vijgen zijn maar beperkt houdbaar. U eet ze het beste zo snel mogelijk op. Wilt u ze toch enkele dagen bewaren, leg ze dan in de koelkast. Begint u bruine vlekjes te zien op verse vijgen dan wijzigt ook de smaak: niet zoet maar zuur. De vijgen zijn dan niet meer lekker.

Schoonmaken

Was de vijgen even met water als u ze ‘puur natuur’ wilt opeten. U kunt er ook voor kiezen om de schil er af te halen.

Consumptie

Vijgen worden vaak aanbevolen als lekker tussendoortje. Terecht, want vijgen zijn voedzaam, gezond, slank en enorm veelzijdig. U kunt vijgen vers of gedroogd en met of zonder schil eten. Het gebruik van vijgen in de keuken geeft een keur aan mogelijkheden. Lekker bij kaas, rauwe ham, gevogelte, zalm, wild, desserts, taarten, fruitsalades of yoghurt. U kunt er ook jam van maken.

Voedingswaarde

Vijgen zijn heerlijk en niet eens zo calorierijk en ze zijn rijk aan vezels. Vijgen zijn daarom zeer aan te bevelen als tussendoortje. Ook helpen ze bij het volgen van een dieet omdat ze voor een verzadigd gevoel zorgen. Als u vijgen eet om het hongergevoel te onderdrukken kies dan voor verse vijgen. Die bevatten de minste calorieën. Gedroogde vijgen zijn dan te mijden. Ze bevatten te veel suikers. Het verschil tussen beide vijgsoorten kan oplopen tot maar liefst vier maal meer zoet. Dat is uiteraard niet de bedoeling bij diëten. Ook diabetespatiënten zijn gebaat bij verse vijgen, maar dan natuurlijk niet de gedroogde versie. Wist u dat vijgen helpen tegen bloedarmoede? In de vrucht zit naast calcium en vitamine C ook ijzer. Vijgen bevatten ook pectine, een vezel die een cholesterolverlagende werking heeft. De kleine pitjes in de vrucht stimuleren de darmflora. Een klein gezondheidsbommetje dus!