Bramen & Frambozen / Rubus

Bramen en frambozen vallen beiden onder het geslacht ‘Rubus’. Het zijn schijnvruchten; de pitjes zijn het eigenlijke fruit, het vruchtvlees eromheen biedt bescherming. Bramen en frambozen behoren tot de meest kwetsbare ‘zachtfruit’ soorten. Ze zijn vaak behoorlijk prijzig, dus dat maakt het extra interessant om ze lekker zelf te kweken in uw eigen tuin.

Soorten | Bewaren | Schoonmaken | Consumptie | Voedingswaarde

Soorten

Bramen / Rubus fruticosus

In augustus en september zijn ze er: bramen. De bramen aan de struik zijn eerst groen, daarna kleuren ze rood en op het laatst nemen ze de mooie donkere blauw-zwarte kleur aan. De eerste bramen zijn soms wat zuur, maar daarna zijn ze heerlijk zoet en sappig. En bij bramen geldt: hoe groter, hoe lekkerder.

       

Frambozen / Rubus idaeus

Frambozen zijn echte zomervruchtjes. De kleur varieert van roze-rood tot dieprood. Tegenwoordig is er ook een gele framboos. Deze is in de winkel niet te koop, dus kweek ‘m lekker zelf!

 

Rubus overig

De Loganbes en Tayberry zijn onstaan uit kruisingen tussen een framboos en een braam. De Japanse wijnbes is een framboosachtige vrucht.

Bewaren

Bramen en frambozen lang bewaren zit er niet in, tenzij u ze invriest. Gewoon in de koelkast is het advies om ze echt niet langer dan maximaal drie dagen te bewaren. U kunt ze het beste direct opeten nadat u ze geplukt heeft. Gekneusde frambozen schimmelen snel, dus pluk ze heel voorzichtig.

Schoonmaken

Frambozen en bramen zijn tere vruchtjes. Bewaar ze altijd in de koelkast en was ze heel voorzichtig. U kunt ze namelijk niet even afspoelen onder de koude kraan want dan beschadigen de vruchtjes. Doe ze daarom voorzichtig in een vergiet die u in een grote bak met water zet. Onder het kroontje willen nog wel eens wormpjes voorkomen. Als u ze tegenkomt legt u de bramen even in zout water. Spoel ze daarna goed af en alle wormpjes zijn er uit.

Consumptie

Frambozen en bramen worden meestal zo uit het vuistje gegeten. Ze zijn zeer caloriearm en een beetje slagroom is dan ook een prima versiering voor deze lekkere vruchtjes. Toch zijn er ook heel veel culinaire mogelijkheden met bramen en frambozen. Uiteraard staan ze hartstikke mooi bij een bolletje ijs, al dan niet in combinatie met andere vruchten. Bramen- en frambozenjam zijn vrij bekend, maar ook een saus van deze vruchten laat zich prima smaken op bijvoorbeeld een vanillepudding of op ijs. Ze doen het ook goed in salades met krab- of kreeftenvlees of scampi, of in combinatie met geitenkaas of blauwschimmelkaas. Ook zijn ze uitstekend te verweken tot sauzen voor wild en gevogelte. Een heerlijke frambozentaart smaakt lekker bij een kop koffie of thee in de zomer. Of wat dacht u van een pannenkoek belegd met deze heerlijke vruchten?

Voedingswaarde

De framboos is caloriearm en rijk aan vitamine C en vezels. Ze bevatten unieke antioxidanten met de moeilijke naam ellagitannines. In reageerbuizen hebben ellagitannines interessante kankerremmende eigenschappen. Het is helaas nog niet bekend of dit ook zo werkt in het lichaam. Bramen bevatten veel mineralen en anthocyanen. Van alle fruitsoorten bevatten bramen de meeste vitamine E en zijn bramen het rijkst aan calcium en tevens leveren ze ook veel ijzer en magnesium. Deze mineralen zijn nodig voor onze spieren, onze botten en ons bloed.