Kersenboom / Prunus avium & cerasus

“HIER KERSEN ETEN” Een term die u in de kersentijd veel tegenkomt langs de weg. Maak maar eens een ritje door de Betuwe en u zal deze borden veelvuldig tegenkomen. Meestal staan ze aan de rand van een kersenboomgaard. De kersenboomgaard kenmerkt zich door de prachtige bloesem in mei waarna er een groot net over de kersenboom gespannen wordt om te voorkomen dat spreeuwen zich te goed doen aan dit heerlijke nazomerfruit. En dan, in juni, zijn de eerste kersen rood. De verkoop gaat door tot september maar de meeste kersen worden in juni en juli geplukt. De meeste mensen houden van die stevige, zoete en knapperige vleeskersen. Maar, er zijn ook zure kersen. Deze worden ook wel krieken genoemd. Ook de kleur van de diverse kersenrassen varieert nogal.

Soorten | Bewaren | Schoonmaken | Consumptie | Voedingswaarde

Soorten

Er zijn ongelooflijk veel soorten kersen. Hier een kleine opsomming.

Zoete kers / Prunus avium

Zure kers / Prunus cerasus

Bewaren

Kersen bewaart u het beste in de groentelade van de koelkast. Liefst niet op elkaar gestouwd in een plastic zak maar uitgespreid op een bord of schoteltje. Zo voorkomt u kneuzingen en u voorkomt dat een rotte kers de andere kersen aansteekt. Maar, dit heerlijke fruit ligt ook bij u toch geen dagen in de koelkast?

Schoonmaken

Hoe maakt u kersen schoon? Dat is niet moeilijk. Spoel ze gewoon goed onder stromend water. Laat ze daarna uitlekken in een vergiet en verwijder de steeltjes pas na het spoelen. Zo voorkomt u dat de kersen zich volzuigen met water en hun aroma verliezen. Als u de kersen gebruikt voor verwerking in een gerecht dan kunt u een speciale kersenontpitter gebruiken om dit zomerfruit van hun pitjes te ontdoen.

Consumptie

Kersen worden meestal uit het vuistje gegeten. ‘s Middags een schaaltje kersen op de tuintafel doet het altijd goed, maar ook ‘s avonds als dessert is een schaaltje kersen altijd weer een verrassing. Verder kunt u kersen verwerken als jam en als sap. Ook als garnering bij ijs, gebak en desserts is de kers prima geschikt.

Voedingswaarde

Gezond zijn kersen ook! Ze bevatten veel koolhydraten, calcium en vitamine C. En, u en uw kinderen eten net zo graag kersen als drop. Dan is de keuze niet moeilijk toch?